مصرف سس گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان پانكراس را كاهش می دهد |
محققان به تازگي دريافتهاند كه سس گوجهفرنگي تركيبات شيميايي ويژهاي دارد كه
ميتواند خطر ابتلا به سرطان پانكراس را كاهش دهد.
به گزارش سرويس بينالملل ايسنا به نقل از روزنامه ديليميل، به گفته محققان دانشگاههاي مونترال و اوتاوا ماده شيميايي ليكوپن موجود در گوجهفرنگي داراي خواص ضد اكسيداني است كه اگر به طور منظم مصرف شوند تا يكسوم احتمال بروز سرطان پانكراس را كاهش ميدهد. اين محققان همچنين معتقدند كه اگر ليكوپن به صورت مايع مصرف شود تاثير آن در مقابله با اين بيماري بيشتر خواهد بود. آنها همچنين ميگويند روغني كه در تهيه سس گوجهفرنگي به كار ميرود درصد جذب آنتي اكسيدانها را در روده افزايش ميدهد. اغلب به اين دليل كه محل پانكراس در شكم جايي است كه دسترسي پزشكان به آن مشكل است لذا حتي زماني كه علائمي چون دردهاي شكمي و كاهش وزن بروز ميكند آنها به سختي متوجه علت آن ميشود. در نتيجه تعداد بسيار اندكي بيش از يك سال از تشخيص اين بيماري جان سالم به در ميبرند و بهبود مييابند. اگرچه بر اساس شواهد پزشكي موجود مصرف روزانه ميوه و سبزيجات خطر ابتلا به اين بيماري كاهش ميدهد، اما اين بررسيها كه بر روي 462 تن صورت گرفته و در مقايسه نتايج آن با عادات غذايي بيماران سرطاني نشان داد كه گوجهفرنگي به مراتب تاثير بيشتري در پيشگيري از بروز اين بيماري دارد. اين مطالعات همچنين نشان ميدهد كه خوردن روزانه گوجهفرنگي و فرآوردههاي آن در مردان 31 درصد و در زنان 9 درصد احتمال بروز اين بيماري را كاهش ميدهد. 1384/01/05 |
|
درج مطالب در سایت رادیو جوان به معني تائيد آن نبوده و فقط جنبه اطلاع رساني دارد
. |
|